|
Először is szögezzük le, mit értünk „szebb”
alatt. A magyar tarokk bonyolult, hosszú fejlődésen
keresztülment játék. Értéke éppen
ebben rejlik. Miközben kétségtelen, hogy nála
jóval egyszerűbb játékok is lehetnek akár
hosszú távon is szórakoztatóak, aki tarokkozik,
valószínűleg komolyabb agytornára, változatos,
jól felépített stratégiák kidolgozására
vágyik, és „megérzéseinek” még
összetett helyzetekben is lehetőleg jól kell a nagyobb
statisztikai valószínűségeket közelíteniük.
„Szebb” alatt tehát esetünkben a változatosabbat,
összetettebbet értjük.
Mindjárt térjünk ki arra is, hogy miért
éppen az illusztrált változattal foglalkozunk (a
Paskievics változat tekintetében természetesen).
Bár a magyar tarokkjátéknak egyéb változatai
is kialakultak, a Paskievics mellett az illusztrált az egyetlen,
amely még komoly játéknak tekinthető, valamint
jellege, stratégiái egyáltalán összehasonlíthatóak
a Paskievics változattal. A „magas” tarokk és
a hozzá hasonló egyéb változatok a sok, gyakran
kalkulálhatatlan, „hazárd” figurával
inkább szerencsejátéknak tekinthetők, és
mint ilyenek – bár nyilván bizonyos körben lehetnek
szórakoztatóak – többet ártanak mint használnak
az általános „tarokk” fogalom megítélésének
(az azt csak felületesen ismerők körében). A sok
bemondásos változatok közül egyedül a „royal”
tekinthető komoly játéknak, itt azonban olyan mértékben
átalakult a játék alapfilozófiája,
hogy mindenképpen egy másik kategóriát képvisel
a kártyajátékok világán belül.
Anélkül, hogy „sorrendet” hirdetnénk a
különböző változatok között, azt
mindenképpen sietve szögezzük le, hogy a több figura
nem jelent triviális módon nagyobb bonyolultságot,
noha ezt a téves evidenciát még az illusztrált
változat hívei között is sok játékos
egyértelműnek tekinti. Az eredeti Paskievics változat
sajátossága, hogy „kevés szóból”,
valamint néhány közvetlen és közvetett
jelből, vagyis összességében kevés információból
lehet és kell messzemenő következtetéseket levonnunk
(illetve ha ez nem tökéletesen lehetséges, stratégiánkat
úgy alakítani, hogy minél több lehetőséget
„lefedjen”). A fejlesztett változatok ezt az alaptulajdonságot
mindenképpen kiölték a játékból
(miközben természetesen egyéb érdekességeket
beépítettek). Összességében tehát
a látszat ellenére a különböző változatok
alapszinten változtatták meg a játékot, így
nem is túl szerencsés összehasonlítgatni őket.
A kissé provokatív címet is csak azért választottam,
hogy a tévesen elterjedt ellentétes állítást
ellensúlyozzam…
Az illusztrált változatot
Lingel Károly bútorgyáros és dr. Polyák
Lajos orvos „találta fel” 1930 körül, mondván,
hogy a Paskievics már unalmas, különösen „tulétroás”
esetben, tehát amikor a nagyhonőrök egy csapatban vannak.
A játékkal kapcsolatos ismereteim alapján valószínűsítem,
hogy akik így gondolták, bizonyára viszonylag jól
játszották a Paskievics tarokkot, de korántsem tökéletesen
(és valószínűleg sok, a játékot
szegényítő szabállyal és szokással),
és a (főoldalon leírt)
kifinomult játékstratégiák és megfontolások
jó részéig szinte biztosan nem jutottak el. (Ennek
lehetséges okait a főoldal bevezetőjében
és a Paskievics szabályegységesítés
oldalán fejtegetem.) Sokan a mai napig az illusztrált tarokkot
tekintik a legösszetettebb, legérdekesebb változatnak.
(Rájuk szintén vonatkozik az előző megállapítás,
illetve – tapasztalataim szerint – sokan egyáltalán
nem játszották a Paskievics változatot.) Ez az elgondolás
olyan közkeletű tévhit, amely
sokat árt a magyar tarokk, mint a világ egyik legkomolyabb
kártyajátéka megítélésének.
Az alábbi idézet, bár diplomatikusan nem „dönt”
a 2 változat közül, kicsit más megvilágításba
helyezi a dolgot.
„A Paskievics tarokkból létrehozott
illusztrált változatot megalkotói a játék
továbbfejlesztésének tekintették – ez
azonban kérdéses. A bevezetett nagyértékű
figurák a játék alapstratégiáját
is jelentősen megváltoztatták, így e két
elterjedt változat inkább nevezhető önálló,
mintsem egymásra épülő játéknak.”
Sok tarokkjátékos (különösen
az illusztráltat játszók között) fél
a „nem biztos” helyzetektől. Ez nincs jól, a tarokk
lényege, hogy számba vegyük a lehetőségeket,
ezeken belül a valószínűségeket, ezeket
figyelembe véve építsük és – ha
kell – módosítsuk stratégiánkat. Úgy
kell licitálni és játszani, hogy adott esetben informáljuk
a partnert, ezáltal szűkítve a lehetőségeket,
amelyekkel számolnia kell. Ettől (is) lesz a játék
összetett és érdekes.
Az illusztrált tarokk 6 új figurájával
két (összefüggő) gond van. A legtöbbje „biztos”,
ez alatt azt értem, hogy pl. ha a 4-királyt szinte mindig
csak a legnagyobb ismeretlen tarokk (legtöbbször tehát
a XIX-es) birtokában mondhatjuk, vagy ha a dupla játéknak
nagyon sok esetben a 2. legnagyobb ismeretlen tarokkot (XVIII) kell
jelentenie, akkor könnyen belátható, hogy a másik
nagy tarokk birtokában a centrum belicitálható és
teljesíthető könnyedén, 5 tarokk hívásával
és ütésével, miközben ehelyett egy kicsit
bátrabb (és érdekesebb) játékkal, mondjuk
egy hosszú szín meghívásával (némi
kalkulálható kockázatot vállalva)
[többnyire, de nem mindig csöndes] volátot vagy ultimót
is csinálhatnánk. Ugyanez – kicsit továbbgondolva
– igaz a kismadár és nagymadár figurákra
is.
És itt jön mindjárt a másik gond
is. Ahhoz, hogy ezeket a „biztos” és így
később könnyen, unalmasan teljesíthető figurákat
bemondhassuk, az informatív bemondásokat „föláldozzuk”
ezek oltárán, végletesen leszűkítve a
helyzeteket, amikor ezeket mondanunk kell és szabad. Illusztrált
tarokkban szinte mindig az imént leírt módon kell
a 4-királyt (és sokszor a dupla játékot is)
licitálni, míg a Paskievics tarokkban ezekkel rengeteg dolgot
jelezhetünk, így – bár a partnernek sok mindent
kell mérlegelnie az adott szituációban – sok
érdekes játékot segíthetünk elő.
Egy 4-király jelentheti azt, hogy sok tarokkunk van, jelentheti
azt, hogy nagy tarokkunk van (esetleg több is), bizonyos esetekben
el tudjuk különíteni,
hogy csak királyos színeink vannak-e vagy sem, stb.
Pl. 8-tarokkot és tulétroát
jelentő partnernek 5 tarokkal szinte mindig válaszolunk
(4-királyt vagy dupla játékot), ezzel őt ultimóra
és egyéb bemondásokra biztatva. (Ez hosszútávon
akkor is kifizetődik, ha esetleg elsőre nem is tűnik úgy.)
Tény viszont, hogy ilyenkor a partner nem tudhatja, hogy éppen
csak megvan-e a válaszoló erőnk, vagy több is
annál. (Bizonyos határig, hiszen ha nagyon jó lapunk
volna, azt más figurák mondásával jeleznénk.)
Az utóbbi esetet később más bemondásokkal,
ill. a lejátszással jelezhetjük. Ettől zavaros
lesz a játék? Nem, ettől csak változatos és
összetett lesz, a játékosoknak jól kell becsülni
a valószínűségeket, stratégiájukat
úgy kell fölépíteniük, hogy lehetőleg
minél több esetre működjék, és az
új információk beépítésével
folyamatosan módosítani, finomítani kell azt. Tegyük
fel például, hogy nem tudjuk, partnerünk „hosszra”
vagy „erőre” biztatott minket 4-királlyal vagy
dupla játékkal. (Persze ha erősek vagyunk, mindjárt
az első eset lesz valószínűbb.) Mikor az első
körökben látjuk, hogy mivel üt, elég biztosan
kiderül, mije van, és ehhez igazodva finomítjuk taktikánkat.
Pl. ha csak a biztos ütőit mutatja (XX-as, nagyhonőr, stb.),
nyilvánvaló lesz, hogy nem erős, tehát
hosszú. Ilyenkor – „intenzív” tarokkozás
mellett – joggal remélhetjük, hogy ha hiányzik
is 1-2 fontosabb ütőlap a vonalról, azok be fognak esni.
Az illusztrált tarokkra sokkal inkább jellemző,
hogy különböző módon garantáljuk
lapunk egyes tulajdonságait (általában konkrét
lapokat), és így a biztos figurákat
belicitáljuk (másként szinte biztos a [kontrával]
bukás). A legtöbb illusztrált partiban tiltják
a pagátos invitet és adást,
az invitlap nélküli ugró
licitet, stb., éppen abból a célból, hogy
garanciákat kapjanak a partner konkrét
lapjairól. Ezek mind rossz szokások, mert szegényítik
a játékot, amely így gyakran unalmas, könnyen
kiszámítható lesz.
Végül még egy szempontot
kell megfontolnunk. Az illusztrált tarokk mind a 6 új figurájára
igaz az, hogy kevésbé lelemény és tudás,
mint inkább lap kell hozzá. Így (viszonylag) jó
lap esetén elősegítik a „nyerészkedést”,
vagyis túl gyakran könnyen, „férfias
erőfeszítés” nélkül nyerhetünk
nagy összeget. Vannak Paskievics körök, ahol néhány
illusztrált figurát beépítenek a játékba,
leginkább az eddig nem említetteket, tehát az uhukat
és a királyultit, esetleg a centrumot (olcsóbban,
informatív bemondásként). Ezek így még
nem alakítják át a játékot alapvetően,
viszont a „nyerészkedést” lehetővé
teszik, ezért mi nem javasoljuk ezek használatát
sem.
|